Home > Naverkoop > Mijn wagen > Terugroepacties > Kuga PHEV Safety Action

Veiligheidsactie Kuga PHEV

Ford voert een veiligheidsactie uit voor de Ford Kuga PHEV.

Ford dankt u voor uw begrip en verontschuldigt zich voor het ongemak.

Onze technische teams werken snel aan het ontwikkelen van een oplossing voor het probleem dat momenteel verhindert dat u uw Ford Kuga PHEV kan opladen.

Indien u eigenaar bent van een Ford Kuga PHEV hebt u, of zal u, eerstdaags een brief ontvangen in verband met de terugroepactie van de Kuga PHEV. Dit is de formele Safety Recall-brief zoals voorgeschreven door de relevante autoriteiten in België. Gelieve deze brief te lezen en de instructies te volgen. De Safety Recall is van toepassing op alle Ford Kuga PHEV's die momenteel zijn afgeleverd aan klanten, ook voor die voertuigen die reeds in “rework” zijn geweest bij een van onze Ford Erkende Herstellers.

We vragen u met aandrang deze wagen niet aan te sluiten om de hoogspanningsbatterij op te laden. Het is ook belangrijk dat u de auto voor elke rit in de standaard "Auto EV" -rijmodus laat staan.

Veilig rijden met uw Kuga PHEV

Wanneer de Kuga PHEV in EV Auto-modus staat, gebruikt hij automatisch hoogspanningsaccu's tijdens het rijden, waarbij hij, indien mogelijk, in de elektrische modus blijft en de motor alleen laat draaien als dat nodig is.

Zelfs nadat de batterij tijdens het rijden leeg is, wordt de Kuga PHEV in feite een volledig hybride voertuig, dat zichzelf automatisch kan opladen door regeneratief remmen of afremmen. Dit levert kleine hoeveelheden extra lading op voor de batterij wanneer u deze de volgende keer nodig heeft.

“In de EV-modus blijft het voertuig energie terugwinnen tijdens vertragings- / remproces en slaat dit op als elektrische energie in de hoogspanningsbatterij. Deze elektrische energie wordt vervolgens gebruikt om het voertuig aan te drijven zonder dat de motor draait, of in combinatie met de motor om het voertuig te besturen voor een optimale efficiëntie. Alle overtollige energie die wordt gegenereerd door de draaiende motor, wordt in de accu opgeslagen voor later gebruik.”

Bij EV Auto zijn de brandstofprestaties van het voertuig vergelijkbaar met die van een dieselmotor of een gewone hybride aandrijflijn.

We blijven ons inzetten om veilige voertuigen van hoge kwaliteit te leveren, mogelijke problemen aan te pakken, snel te reageren en u steeds op de hoogte te houden. We nemen contact met u op zodra we klaar zijn om het “rework” uit te voeren aan uw voertuig. We houden u via deze pagina op de hoogte van verdere ontwikkelingen en contacteren u ook via e-mail indien we over uw gegevens beschikken.

Om uw persoonlijke informatie en marketingvoorkeuren bij te werken, logt u in of registreert u voor toegang tot Ford-account. U kunt ook toegang krijgen tot gepersonaliseerde informatie over uw auto zoals gebruikershandleiding, software-updates, instructievideo's, livechat en meer. De inloggegevens van uw Ford-account en FordPass-app zijn hetzelfde.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, neem dan contact op met de Ford klantendienst op het telefoonnummer 0032 2 482 26 26, via e-mail custfobe@ford.com of via Live Chat op nl.ford.be.

FAQ

  • In het kader van onze continue aandacht voor veiligheid, ontdekte Ford een mogelijk probleem met de batterij voor de elektrische aandrijving van de Kuga Plug-in Hybride. Hoewel dit enkel een probleem is voor voertuigen gebouwd vóór 25 juni 2020, besloten we, omwille van de veiligheid, deze terugroepactie uit te breiden naar alle Kuga Plug-in Hybride voertuigen.

    Er is weinig risico dat er zich met hoogspanningsbatterij een technisch probleem voordoet, maar in dat geval kan het noodzakelijk zijn dat de hoogspanningsbatterij hete gassen vrijlaat om druk en warmte af te voeren. Dit kan brand veroorzaken.

  • We zijn op de hoogte van zes bevestigde incidenten met vuur, die we met de grootse urgentie onderzoeken. We hebben geen weet van ongevallen of gewonden bij deze incidenten.

  • Ford werkt met spoed aan de evaluatie van de rework-procedure. Eigenaars worden zo snel mogelijk persoonlijk gecontacteerd, van zodra de terugroepprocedure op punt staat, om een afspraak te maken bij een Ford Erkende Hersteller. Ondertussen blijft het veilig om met de Kuga Plug-in Hybride te rijden, zolang de hoogspanningsbatterij niet wordt opgeladen en het voertuig enkel in de EV Auto modus gebruikt wordt, de standaard rij-instelling, tot “het rework” werd uitgevoerd. We verontschuldigen ons voor dit ongemak.

  • Tot “het rework” is uitgevoerd, is het veilig om met de Kuga Plug-in Hybride te rijden, zolang de hoogspanningsbatterij niet wordt opgeladen en het voertuig enkel in de EV Auto modus gebruikt wordt, de standaard rij-instelling. Eigenaars worden persoonlijk gecontacteerd. We overleggen zo snel mogelijk met u om “het rework” in te plannen bij een Ford-verdeler naar keuze, van zodra de volledig goedgekeurde oplossing klaar is.

  • In de EV Auto modus wordt slechts een klein gedeelte van de batterij opgeladen om hybride te rijden. Het laden beperkt zich tot het recupereren van de remenergie. Onder deze omstandigheden blijft het veilig om met dit voertuig te rijden.

  • De Ford Kuga Plug-in Hybride heeft 4 rijmodi:

     

    • EV Auto: de veilige modus, die klanten moeten gebruiken tot “het rework” werd uitgevoerd. Deze stand gebruikt automatisch elektrische energie als die beschikbaar is en de andere verbrandingsmotor indien nodig (standaard rij-instelling)
    • EV Later: spaart de kracht van de batterij voor later
    • EV Now: start enkel op elektrische energie, op voorwaarde dat de batterij hiervoor genoeg kracht heeft
    • EV Charge: laadt de batterij op tijdens het rijden voor later gebruik, bijvoorbeeld in een stedelijke omgeving

     

    Alleen de eerste rijmodus mag tot nader order nog gebruikt worden in de betrokken voertuigen.

  • Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, neem dan contact op met de Ford klantendienst op het telefoonnummer 0032 2 482 26 26, via e-mail custfobe@ford.com of via Live Chat op nl.ford.be.

Top