Home > Naverkoop > Mijn wagen > Terugroepacties > Kuga PHEV Safety Action

Veiligheidsactie Kuga PHEV

Eerst en vooral willen we meegeven dat Ford trots is op het feit dat het een familiebedrijf is en dat we onze klanten graag als onderdeel van die uitgebreide familie zien. We zijn ons ervan bewust dat we onze klanten deze keer in de steek gelaten hebben en we blijven ons inzetten om de zaken recht te zetten met de voertuigen van onze klanten.

We hebben vastgesteld dat celverontreiniging in het aandrijfaccusysteem de oorzaak was van het probleem dat een klein aantal Kuga PHEV-voertuigen ondervond. Gezien de mogelijke ernstige gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien, en indien u een Kuga PHEV bezit, hebben we besloten om een nieuw aandrijfaccupack in uw voertuig te installeren. Uw voertuig moet minimaal één volledige dag in de werkplaats binnenkomen, zodat uw Ford Erkend Hersteller dit werk kan uitvoeren, inclusief alle nodige software-updates.

Nu we de oorzaak van het probleem en de oplossing hebben vastgesteld, begrijpen we dat onze klanten graag willen weten hoe snel hun voertuig hersteld kan worden. Daarom willen we graag de timing en onze toewijding toelichten aan onze getroffen klanten.

  • We zullen de werken uitvoeren in de volgorde waarin de voertuigen werden aangekocht.
  • Op basis van de aanlevering van de onderdelen en de vereiste planning met onze Erkende Herstellers, verwachten we dat we eind december met de werkzaamheden kunnen starten en dat we zullen doorgaan totdat alle herstellingen werden voltooid, wat waarschijnlijk rond maart zal zijn.
  • We werken er hard aan om een ​​specifieke datum voor de betrokken voertuigen vast te leggen en zullen eind november met elke klant contact opnemen met een voorstel van afspraak.
  • We zullen het ongemak voor onze klanten tot een minimum beperken door ervoor te zorgen dat hun auto bij hen thuis of op hun werk wordt opgehaald en afgeleverd, en we zullen onze klanten, indien gewenst, een gratis auto ter beschikking stellen terwijl die van hen wordt bijgewerkt.
  • Als blijk van onze goede wil, ter erkenning van het ongemak dat onze getroffent klanten ondervinden en van het verlies van het brandstofbesparingsvoordeel dat ze van uw voertuig verwachtten, zullen ze binnenkort de aanvullende tankkaart ontvangen zoals eerder gecommuniceerd.
    Indien u een Ford Kuga PHEV bezit of ermee rijdt, bieden we onze excuses aan voor het ongemak dat u heeft ondervonden en we verzekeren u dat we heel hard blijven werken om de zaken recht te zetten, zodat u ten volle kunt genieten van uw nieuwe Kuga PHEV, op de manier die we voor ogen hadden.

Blijf in de tussentijd uw auto in de EV Auto-modus gebruiken en gebruik tijdens het rijden niet de plug-in oplader of de Sport en Sneeuw/Zand-modi. Zolang u dit doet, blijft uw voertuig veilig om in de EV Auto-modus te rijden. Indien u enig probleem met uw voertuig zou ondervinden, neem dan rechtstreeks contact op met uw Ford Erkend Hersteller.

Als u vragen heeft of hierover met ons wilt praten, of over een andere kwestie, neem dan rechtstreeks contact met ons op via onze klantendienst op het nummer +32 2 482 26 26. Houd er ook rekening mee dat u in de komende week ook nog een formele brief zal ontvangen over deze terugroepactie.

Bekijk hieronder de videoboodschap van Peter Bertin, Managing Director van Ford Belux.

 

 

Update veiligheidsactie

 

We willen al onze klanten die hun wagen nog niet ontvangen hebben op de hoogte houden van de stappen die we ondernemen om hun Kuga PHEV geleverd te krijgen. Het gaat om drie groepen: 

 

  1. Klanten wiens auto gebouwd is en bij hun Ford-verdeler staat of nog onderweg is.
  2. Klanten wiens auto gebouwd is, maar de fabriek in Valencia nog niet verlaten heeft.
  3. Klanten wiens auto nog niet gebouwd is, maar besteld is of gepland om te worden gebouwd.


We zijn van plan om alle drie de groepen een e-mail te sturen, hoewel we in veel gevallen niet van al deze klanten een e-mailadres hebben. We hebben al onze verdelers op de hoogte gebracht van dit plan. In de meeste gevallen is uw Ford-verdeler dus de beste contactpersoon. In afwachting willen we u reeds een schets geven van het plan voor elke groep.  

Voor klanten in groep 1: wij zullen uw batterijpakket vervangen en alle andere noodzakelijke aanpassingen aan uw voertuig uitvoeren voordat u het in ontvangst neemt. Dit werk zal uitgevoerd worden bij de Ford-verdeler waar u uw wagen heeft besteld (tenzij u ons anders adviseert) en kan van start gaan zodra we de reeds aan klanten uitgeleverde wagens hebben voltooid - waarschijnlijk vanaf maart.  

Voor klanten in groep 2: we zullen uw voertuigen in de fabriek aan een uitgebreide reeks testen onderwerpen om de staat van de hoofdaccu te controleren. In besprekingen en gedetailleerde testen met onze leverancier hebben we al vastgesteld dat de prestaties van later gebouwde accu’s doorgaans wel gegarandeerd kunnen worden. Elk voertuig wordt sowieso volledig getest voordat het de fabriek verlaat en al het andere herstelwerk zal worden voltooid. De apparatuur om deze testen uit te voeren is zeer gespecialiseerd en niet verkrijgbaar bij onze verdelers. Daarom kunnen we deze alleen uitvoeren in onze vestiging in Valencia. Zodra alle testen zijn doorstaan, kunnen de voertuigen tegen het einde van deze maand afgeleverd worden. Uw Ford-verdeler weet om welke voertuigen het gaat en zal met u contact opnemen om de levertijden door te geven.  

Voor klanten in groep 3: we zullen vanaf december de productie van uw wagen starten met volledig geteste batterijpakketten van de leverancier die al geproduceerd en naar Valencia verscheept waren. Ook deze wagens zullen het uitgebreide testproces doorlopen dat alleen kan worden uitgevoerd in de fabriek in Valencia. We bouwen deze wagens in de volgorde waarin ze oorspronkelijk zijn besteld. Nogmaals, uw Ford-verdeler kan zien welke voertuigen gepland staan ​​om gebouwd te worden en is dus uw primaire contactpersoon om de laatste status te controleren.  

We begrijpen dat u in alle gevallen op uw wagen moet wachten. Daarom hebben we  verschillende goodwill-acties het leven ingeroepen om u te bedanken voor uw geduld en loyaliteit. Deze kunnen bestaan uit een serviceplan en/of een tankkaart bij ontvangstname van het voertuig, afhankelijk van het feit of u al dan niet btw-plichtig bent. Verder bieden we ook prijsprotectie voor uw wagen, zodat u de prijs betaalt die oorspronkelijk met uw Ford-verdeler is overeengekomen, ongeacht eventuele prijsverhogingen.

We beseffen dat u mogelijk vragen heeft en we zullen ons best doen om deze te beantwoorden. U kunt dit doen door contact op te nemen met uw Ford-verdeler of met onze klantendienst op het nummer +32 2 482 26 26. We hopen dat deze informatie van nut is, terwijl we trachten dit probleem zo snel mogelijk voor u op te lossen. Nogmaals bedankt voor uw geduld.

We houden u via deze pagina op de hoogte van verdere ontwikkelingen en contacteren u ook via e-mail indien we over uw gegevens beschikken.

Om uw persoonlijke informatie en marketingvoorkeuren bij te werken, logt u in of registreert u voor toegang tot Ford-account. U kunt ook toegang krijgen tot gepersonaliseerde informatie over uw auto zoals gebruikershandleiding, software-updates, instructievideo's, livechat en meer. De inloggegevens van uw Ford-account en FordPass-app zijn hetzelfde.

Mocht u bijkomende problemen, speciale mobiliteitsbehoeften of vragen hebben, neem dan contact op met de Ford klantendienst op het telefoonnummer *0032 2 482 26 26, via e-mail custfobe@ford.com of via Live Chat op nl.ford.be. We staan tot uw dienst tijdens onze openingsuren (Ma-Vrij 8u00-20u00; Zat/Zon 8u00–16u00).

FAQ

  • In het kader van onze continue aandacht voor veiligheid, ontdekte Ford een mogelijk probleem met de batterij voor de elektrische aandrijving van de Kuga Plug-in Hybride. Hoewel dit enkel een probleem is voor voertuigen gebouwd vóór 25 juni 2020, besloten we, omwille van de veiligheid, deze terugroepactie uit te breiden naar alle Kuga Plug-in Hybride voertuigen.

    Er is weinig risico dat er zich met hoogspanningsbatterij een technisch probleem voordoet, maar in dat geval kan het noodzakelijk zijn dat de hoogspanningsbatterij hete gassen vrijlaat om druk en warmte af te voeren. Dit kan brand veroorzaken.

  • We zijn op de hoogte van zes bevestigde incidenten met vuur, die we met de grootse urgentie onderzoeken. We hebben geen weet van ongevallen of gewonden bij deze incidenten.

  • Ford werkt met spoed aan de evaluatie van de rework-procedure. Eigenaars worden zo snel mogelijk persoonlijk gecontacteerd, van zodra de terugroepprocedure op punt staat, om een afspraak te maken bij een Ford Erkende Hersteller. Ondertussen blijft het veilig om met de Kuga Plug-in Hybride te rijden, zolang de hoogspanningsbatterij niet wordt opgeladen en het voertuig enkel in de EV Auto modus gebruikt wordt, de standaard rij-instelling, tot “het rework” werd uitgevoerd. We verontschuldigen ons voor dit ongemak.

  • Tot “het rework” is uitgevoerd, is het veilig om met de Kuga Plug-in Hybride te rijden, zolang de hoogspanningsbatterij niet wordt opgeladen en het voertuig enkel in de EV Auto modus gebruikt wordt, de standaard rij-instelling. Eigenaars worden persoonlijk gecontacteerd. We overleggen zo snel mogelijk met u om “het rework” in te plannen bij een Ford-verdeler naar keuze, van zodra de volledig goedgekeurde oplossing klaar is.

  • In de EV Auto modus wordt slechts een klein gedeelte van de batterij opgeladen om hybride te rijden. Het laden beperkt zich tot het recupereren van de remenergie. Onder deze omstandigheden blijft het veilig om met dit voertuig te rijden.

  • De Ford Kuga Plug-in Hybride heeft 4 rijmodi:

     

    • EV Auto: de veilige modus, die klanten moeten gebruiken tot “het rework” werd uitgevoerd. Deze stand gebruikt automatisch elektrische energie als die beschikbaar is en de andere verbrandingsmotor indien nodig (standaard rij-instelling)
    • EV Later: spaart de kracht van de batterij voor later
    • EV Now: start enkel op elektrische energie, op voorwaarde dat de batterij hiervoor genoeg kracht heeft
    • EV Charge: laadt de batterij op tijdens het rijden voor later gebruik, bijvoorbeeld in een stedelijke omgeving

     

    Alleen de eerste rijmodus mag tot nader order nog gebruikt worden in de betrokken voertuigen.

  • Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, neem dan contact op met de Ford klantendienst op het telefoonnummer 0032 2 482 26 26, via e-mail custfobe@ford.com of via Live Chat op nl.ford.be.

Top