Home > Naverkoop > Informatie > FAQ > FAQ over Plug-in Hybrid voertuigen
FAQs page

Veelgestelde vragen over de Kuga Plug-In Hybrid

  • Ja, dat kan. Wanneer hij volledig opgeladen is, is het volledig elektrische bereik 61 km (WLTP), wat meer dan genoeg is voor de dagelijkse rijgewoonten van de meeste mensen (de gemiddelde dagelijkse rijafstand in Europa bedraagt 45 km). Bij het rijden in steden met frequent stoppen en starten neemt het bereik toe tot 64 km. 

    Zodra de batterij leeg is, start de Kuga Plug-In Hybrid automatisch met de benzinemotor en schakelt hij over naar de batterijoplaadmodus. Daarbij wordt gebruikgemaakt van regeneratief remmen en energie van de motor om de accu op te laden. 

  • Ja, dat kan. De Kuga Plug-in Hybrid heeft 4 Electric Vehicle-modi waarmee u de aandrijving kunt kiezen:

    EV Auto – Het slimme systeem bepaalt automatisch wanneer de accu moet worden gebruikt om zo efficiënt mogelijk te rijden.

    EV Now – Dit is de volledig elektrische modus. De Kuga Plug-in Hybrid rijdt op elektrisch vermogen totdat de accu leeg is.

    EV Later – De Kuga Plug-In Hybrid rijdt enkel op de motor, waardoor het vermogen van de accu wordt bespaard om op een later tijdstip te worden gebruikt.

    EV Charge – De accu wordt opgeladen met regeneratief remmen en vermogen van de motor.

  • Wanneer de batterij volledig is opgeladen en de brandstoftank van 45 liter vol is, heeft de Kuga Plug-In Hybrid een totaal bereik tot 756 km (WLTP-rijcyclus).  

  • De Kuga Plug-In Hybrid maakt gebruik van 3 verschillende systemen om de batterij op te laden:

    1. Regeneratief remmen – deze slimme technologie vangt energie op die gewoonlijk verloren gaat wanneer u remt, en gebruikt deze energie om de accu op te laden.

    2. Via de motor  – Naast het aandrijven van het voertuig kan de motor ook stroom naar de hoogspanningsbatterij sturen.

    3. Externe stroombronnen – De Kuga Plug-In Hybrid kan worden aangesloten op een standaard stopcontact, een Ford Wallbox of een openbaar oplaadpunt om op te laden terwijl u het voertuig niet gebruikt. 

  • Mild Hybrid (EcoBlue Hybrid)-voertuigen zijn het instapniveau voor elektrificatie. Ze hebben de kleinste accu en kunnen niet op uitsluitend elektrisch vermogen rijden. De accu geeft de motor een boost en verbetert de algehele efficiëntie.

    Een full Hybrid heeft een grotere batterij en kan korte afstanden afleggen op uitsluitend elektrisch vermogen.

    De Plug-In Hybrid heeft veruit de grootste batterij van de drie. Hierdoor kan de Kuga Plug-In Hybrid op elektrisch vermogen tot 64 kilometer rijden en een snelheid van 133 km/u halen. 

  • Niet noodzakelijk. Op een standaard stopcontact laadt de Kuga Plug-In Hybrid in minder dan 6 uur op van leeg naar vol, wat betekent dat hij 's nachts kan worden opgeladen. Een Wallbox-thuisoplaadpunt kan de batterij in slechts 3,5 uur volledig opladen. Beide oplaadmethoden zijn even veilig en handig.Tooltip

  • Met de Wallbox kunt u uw Kuga Plug-In Hybrid thuis sneller opladen. En als u in de toekomst upgradet naar een volledig elektrisch voertuig, zal de Wallbox daar ook compatibel mee zijn. 

    De Wallbox wordt geleverd door EVBox en kan afzonderlijk of met installatie worden gekocht. De prijs van de EVBox Elvi Wallbox zonder installatie bedraagt 765 euro incl BTW. De installatiekosten zijn afhankelijk van uw woning. De EVBox werkt ook met andere elektrische voertuigen, dus als u ervoor kiest om in de toekomst een volledig elektrisch voertuig te kopen, hebt u geen nieuwe Wallbox nodig.

    Als u ervoor kiest om een Wallbox te laten installeren, neemt u best contact op met uw lokale Ford-verdeler. Zij brengen u in contact met het door Ford goedgekeurde installatiebedrijf Eneco en ondersteunen u doorheen het proces. 

    In de toekomst zullen we ook een Wallbox met Ford-merk aanbieden om de volledig elektrische Mustang Mach-E en onze Plug-In Hybrid-voertuigen te ondersteunen. Dit zorgt voor nog meer integratie met de FordPass-app. Alle details zullen op een latere datum worden meegedeeld.

  • De Kuga Plug-In Hybrid wordt geleverd met één standaard oplaadkabel voor een huishoudelijk stopcontact. U kunt een extra kabel kopen bij uw verdeler voor gebruik bij openbare oplaadstations. Openbare oplaadstations worden geëxploiteerd door individuele dienstverleners die de toegang en prijzen beheren. 

    Als u een Ford Plug-In Hybrid-voertuig koopt, sturen we u een Ford-oplaadkaart en een QR-code om een oplaadapp te downloaden. Door de app te downloaden, die wordt mogelijk gemaakt door NewMotion, en de Ford Charge-kaart te activeren, kunt u uw voertuig opladen op meer dan 150.000 locaties in EuropaTooltip.

  • Ja, sommige supermarkten en andere winkels hebben oplaadpunten die gratis kunnen worden gebruikt tijdens het winkelen. 

  • Nee, dat gebeurt niet. De Kuga Plug-In Hybrid-batterij is ontworpen om duurzaam en competent te blijven tijdens de levensduur van het voertuig. Daarnaast biedt Ford een hoogspanningsaccugarantie van 8 jaar of 160.000 km. 

  • Wanneer de efficiënte 2.5 liter Duratec-motor en de elektrische motor worden gecombineerd, kan de Kuga Plug-In Hybrid zorgen voor een aanzienlijke verlaging van de brandstofkosten. Gebruik onze kostencalculator om te schatten hoeveel u kunt besparen.

  • Voor het beste comfort in de auto raden we aan het klimaat op ‘AUTO‘ te zetten. In deze instelling wordt het voertuig automatisch gemodereerd om aan uw gewenste ingestelde temperatuur te voldoen en wordt de luchtvochtigheid gemeten om er ook voor te zorgen dat de voorruit helder blijft. In de AUTO-modus schakelt het klimaatsysteem van de Kuga de A/C-compressor actief in of uit, afhankelijk van de omgevingstemperatuur van de auto versus de gekozen temperatuur, aangegeven door het A/C LED-lampje dat wordt in- of uitgeschakeld. De bestuurder of passagier kan de AUTO-functie opheffen door op de ‘A/C’ -knop te drukken. Het systeem reageert door in de gekozen toestand te blijven die wordt aangegeven door het A/C LED-lampje.

  • De Kuga bevat een actieve vochtigheidssensor, die zich achter de spiegel op de voorruit bevindt. Deze sensor meet de luchtvochtigheid en ook de temperatuur van de voorruit. Indien nodig zal de airco-compressor automatisch worden geactiveerd om het beslaan van de ruit en vochtigheid te voorkomen. Hou er rekening mee dat deze functie niet wordt aangegeven door het A/C LED-lampje.

  • De Climate Control-functie in uw Kuga is gebaseerd op een complex netwerk van systemen dat het gedrag, de reactie en de prestaties van de auto beïnvloedt. We hebben deze mechanismen samengebracht in een LED-lichtindicatorsysteem voor eenvoudige en naadloze gebruikersinteracties. Het airco-indicatielampje zal aangeven wanneer de airco-compressor herkent dat de auto moet worden gekoeld (waarop de bestuurder/passgier handmatig kan drukken). Uw Kuga heeft ook een vochtsensor die op de voorruit is gemonteerd. In de AUTO-modus voorkomt deze functie het beslaan van de ruiten. Deze functie wordt alleen geactiveerd wanneer de cabine ontvochtigd moet worden. Merk op dat deze functie niet wordt aangegeven door de aanwezigheid van een LED-lamp.

  • Als de buitentemperatuur koud is (d.w.z. een paar graden koeler dan de temperaturen die u op de bedieningsknop hebt ingesteld) en het klimaatbeheersingssysteem geen risico op het beslaan van de voorruit detecteert, blijft de airco-compressor in AUTO-modus uit (evenals het airco-indicatielampje). In dit geval handhaaft het systeem het comfort van de cabine door alleen buitenlucht of gerecirculeerde lucht te gebruiken. Deze aanpak vermindert de energie die nodig is om de airco-compressor te bedienen, wat resulteert in een lager brandstofverbruik. Het airco-indicatielampje geeft aan dat de airco-compressor actief is, omdat de AUTO-modus de noodzaak ziet om de compressor te activeren of omdat de bestuurder/passagier deze handmatig selecteert.

  • De knop ‘MAX‘ voor ontdooien kan worden gebruikt als de voorruit beslagen is en de meest optimale instelling onmiddellijk nodig is om de voorruit schoon te maken. Deze knop wordt grotendeels gebruikt tijdens koude winterdagen om het ijsvrij maken van de voorruit te ondersteunen. Deze knop activeert de verwarming van de voor-/achterruit, stelt de luchtstroom in op de ruit, activeert de airco-compressor, verandert naar hoge temperatuur en verhoogt de ventilator naar een hoge luchtstroom. Wanneer het venster niet meer beslagen en ijsvrij is, kunt u nogmaals op de knop ‘MAX’ drukken en keert het systeem terug naar de vorige instelling.

  • In de AUTO-modus reageert het systeem om de juiste temperatuur in de cabine te behouden. Er is echter nog steeds de mogelijkheid voor de klant om de airco handmatig te activeren (in het geval dat de AUTO-modus besloot dat het niet nodig is om de airco te activeren om het comfort te behouden). De AUTO-modus is bedoeld om te voorkomen dat de bestuurder de temperatuurinstellingen voor comfort moet wijzigen. Door een comforttemperatuur te kiezen, neemt het systeem alle vereiste maatregelen om dit te bereiken door onder andere de airco, het ventilatorniveau en de luchtstroomrichting aan te passen. Echter, de handmatige bediening dient voor omstandigheden waarin die gewenste temperatuur verandert. Met de AUTO stappen 1, 2 en 3 bieden we een extra functionaliteit om te voldoen aan de voorkeuren van de klant met betrekking tot het geluidsniveau van het systeem. AUTO 2 is het standaard systeemgedrag, AUTO 1 verlaagt het ventilatorniveau en AUTO 3 verhoogt het ventilatorniveau.

  • De beste optie is om het airco-systeem in de AUTO-modus te laten werken. Deze instelling elimineert de noodzaak voor verdere handmatige wijzigingen.

  • Als u in de AUTO-modus werkt en het klimaatsysteem stabiel is (d.w.z. alle doeltemperaturen worden na een bepaalde tijd bereikt), kan het besturingssysteem besluiten dat het niet langer nodig is om de airco-compressor te gebruiken om de energie-efficiëntie te verhogen. Door naar beneden te schakelen in de AUTO-modus - waardoor de vereiste temperatuur wordt verlaagd - beïnvloedt u deze stabiele toestand en vertelt u het systeem dat u nu een nieuwe, lagere doeltemperatuur aanvraagt. Om aan uw nieuwe vraag naar koelere lucht te voldoen, activeert het klimaatregelingssysteem de airco-compressor, die wordt aangegeven door het airco-ledlampje dat brandt.

  • AUTO-modus is ontwikkeld om automatisch optimaal passagierscomfort te bieden voor een groot aantal klanten. Als u de voorkeur geeft aan individuele instellingen, kunt u deze indien nodig aanpassen.

Top