Cookies zijn essentieel om maximaal gebruik te maken van onze website. In feite gebruikt zo goed als elke website cookies. Cookies slaan uw voorkeuren op en andere informatie die ons helpt om onze website te verbeteren – U hoeft zich echter geen zorgen te maken: de informatie die we verzamelen op de site identificeert u niet persoonlijk. Lees meer over cookies en hoe u ze kunt regelen via uw browserinstellingen, in de Ford Cookiegids.

Meer info

 
Ford EcoBoost
ECOnetic Technologies
ECOnetic Technologies is een initiatief dat gedreven wordt door de consument, waarbij een aantal eigenschappen en technologieën worden samengebracht met als doel wagens zuiniger te maken, met minder uitstoot en lagere kosten voor de eigenaars – zonder compromissen op het vlak van design of rijdynamiek.

Een overzicht van de belangrijkse ECOnetic technologies:
EcoBoost
Onder de naam EcoBoost ontwikkelen we een nieuwe generatie benzinemotoren die topprestaties leveren, tegen een fors lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. In de Ford EcoBoost-benzinemotoren worden technologieën voor directe brandstofinspuiting, turbodruk (turbotechniek) en dubbele variabele kleptiming gebruikt, voor significant betere prestaties en een veel betere verbranding bij elk toerental. 
 
De jongste telg in het assortiment EcoBoost-motoren is de 1.0-liter EcoBoost-motor (100 of 125 pk). Hij kwam voor het eerst op de markt in Europa in 2012 als motor van de Ford Focus en is intussen ook beschikbaar op bijna alle andere modellen. Deze toonaangevende motor produceert hetzelfde vermogen als een conventionele 1.6 liter benzinemotor, maar verbruikt 20 % minder brandstof dan gelijkaardige motoren. Dankzij een ingrijpende hertekening van de motor is het brandstofverbruik nu vergelijkbaar met dat van een diesel.

De 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford werd voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot International Engine of the Year 2016 ‘Best Engine Under 1.0-litre’ – ondanks de toegenomen concurrentie van wereldwijde autoconstructeurs in de klasse kleiner dan 1.0 liter. Daarmee heeft hij sinds zijn lancering elk jaar de prijs in zijn klasse in de wacht gesleept. Ford won voor de negende keer op het gebied van brandstofefficiëntie en sportiviteit van de motor en was reeds drie keer algemeen winnaar (een record). Meer info op http://ukipme.com/engineoftheyear.

Ford EcoBoost boost de benzineverkoop
Bij Ford kiezen steeds meer kopers voor benzine. Op amper vier jaar tijd hebben kleine, krachtige en zuinige Ford EcoBoost benzinemotoren ervoor gezorgd dat de verhoudingen tussen benzine en diesel helemaal aan het keren zijn. Zo koos in 2014 al 72 % van de Fiesta-rijders voor benzine, waar dat in 2011 nog maar 19 % was. Deze ook fiscaal voordelige motor, 5 jaar op rij ‘Engine Of The Year’, wordt ondertussen bijna in heel het Ford-gamma aangeboden. Zelfs in de nieuwe Ford Mustang waar deze 2.3 liter motor maar liefst 315pk ontwikkelt. Een trend die niet meer te stuiten is.
PowerShift
Ford PowerShift levert een topervaring voor rijfanaten. Deze ultramoderne automatische transmissie met dubbele koppeling en zes versnellingen kiest deskundig de volgende juiste versnelling op precies het juiste moment en zorgt voor bliksemsnel schakelen zonder onderbreking van de aandrijfkracht.
 
Hierdoor wordt ook minder brandstof verbruikt dan bij een conventionele automatische transmissie. Ford PowerShift heeft naast een maximale efficiëntie en zuinig brandstofverbruik ook een sportmodus waarmee u manueel kunt schakelen door tegen de versnellingspook te tikken voor dynamischere prestaties.
Ford Duratorq-dieseltechnologie
Onze dieselmotoren gebruiken de laatste geavanceerde technologie om prestaties te leveren met uitstekende brandstofefficiëntie en een lagere CO2-uitstoot. 
 
Eco Mode
Deze slimme software levert handig advies over hoe u een optimaal brandstofverbruik kunt bereiken door uw rijgedrag aan te passen. Dit systeem controleert de invloed van uw rijgedrag op het brandstofverbruik – inclusief schakelen, anticiperen (zo gelijkmatig en soepel mogelijk rijden) en rijden op de weg (rijden aan de efficiëntste snelheid op snelwegen en plattelandswegen). Bovendien houdt het systeem ook rekening met het aantal korte ritten met koude motor.
 
Daarna genereert Ford Eco Mode een bestuurdersprofiel met een scoretabel voor deze rijparameters en biedt informatie over hoe u het brandstofverbruik kunt verminderen. Zo kan deze technologie u mettertijd helpen om minder brandstof te verbruiken en zo kosten te besparen en het milieu een handje te helpen.
Schakelindicator
De schakelindicator in het instrumentenpaneel van geselecteerde Ford-modellen informeert de bestuurder over het ideale moment om te schakelen. Het systeem registreert de manier waarop u rijdt, houdt rekening met de hellingsgraad van de weg, de belasting van de auto en uw individuele rijstijl – en vervolgens identificeert het systeem het gunstigste moment om te schakelen.
 
Door op het juiste moment van versnelling te veranderen, kunnen veel bestuurders besparen op de brandstofkosten door onnodig hoge toerentallen te vermijden. Ze zorgen op die manier ook voor minder CO2-uitstoot en minder slijtage van motor- en transmissieonderdelen.
Elektronische stuurbekrachtiging (EPAS)
EPAS zorgt voor een lichte, gemakkelijkere besturing tijdens het parkeren. Bovendien zorgt het voor een steviger stuurgevoel en dus een betere controle bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de autosnelweg.
 
In tegenstelling tot conventionele stuurbekrachtiging, die continu in bedrijf is en energie en brandstof verbruikt, werkt onze EPAS-technologie alleen wanneer het nodig is, en helpt daardoor ook het brandstofverbruik te verminderen.
Smart Regenerative Charging
Smart Regenerative Charging genereert 'vrije' elektrische stroom wanneer u remt. Die wordt gebruikt om de accu op een optimale manier bij te laden, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt.
Auto-Start-Stop
Het Ford Auto-Start-Stop-systeem legt de motor automatisch stil wanneer het voertuig stationair draait – bij een stoplicht bijvoorbeeld – en start de motor opnieuw wanneer de bestuurder wil vertrekken, waardoor de brandstof die verbruikt wordt bij stationair draaien, wordt uitgespaard.
 
Dit geavanceerde systeem is zorgvuldig ontworpen met het comfort van de klant voor ogen en om een vlot, stil en naadloos start- en stopgedrag te creëren, waarvoor de bestuurder zijn rijgedrag niet hoeft aan te passen.
 
Het systeem kan tot 5 % brandstofverbruik en CO2-uitstoot besparen in gemengde rijomstandigheden. In druk verkeer met veelvuldig stoppen en in de stad kan de besparing zelfs oplopen tot 10 %.
Active Grille Shutter
Deze elektronisch gestuurde variabele grilleopening sluit meer bij hogere snelheden om de wagen aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen.
 
Bovendien helpt de Active Grille Shutter om de motor sneller op te warmen bij koud weer.